مهدی زهرا (عج)

  • خانه 
  • سلام 

حضرت خديجه(س)

12 فروردین 1402 توسط فرزانه پيش دار

🔷 زیارت نامه حضرت خدیجه(س)

بِسْمِ ٱللّهِ ٱلرَّحْمنِ ٱلرَّحِیمِ
السَّلامُ عَلَیْک یا اُمَّ الْمُؤْمِنِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْک یا زَوْجَةَ سَیّـِدِ الْمُرْسَلِینِ، اَلسَّلامُ عَلَیْک یا اُمَّ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ سَیِّدَةِ نِساءِ الْعالَمِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْک یا أَوَّلَ الْمُؤْمِناتِ، اَلسَّلامُ عَلَیْک یا مَنْ أَنْفَقَتْ مالَها فِی نُصْرَةِ سَیِّدِ الاْنْبِیاءِ، وَ نَصَرَتْهُ مَااسْتَطاعَتْ وَدافَعَتْ عَنْهُ الاْعْداءَ، اَلسَّلامُ عَلَیْک یا مَنْ سَلَّمَ عَلَیْها جَبْرَئِیلُ، وَ بلَّغَهَا السَّلامَ مِنَ اللهِ الْجَلِیلِ، فَهَنِیئاً لَک بِما أَوْلاک اللهُ مِنْ فَضْل، وَالسَّلامُ عَلَیْک وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ.

🌟سلام بر تو ای مادر مؤمنان،
✨سلام بر تو ای همسر سرور فرستادگان،
✨سلام بر تو ای مادر فاطمه زهرا سرور بانوان دو جهان،
✨سلام بر تو ای نخست بانوی مؤمن،
✨سلام بر تو ای آن که دارائیش را در راه پیروزی اسلام و یاری سرور انبیا هزینه کرد.

 نظر دهید »

تبریک روز درختکاری

16 اسفند 1396 توسط فرزانه پيش دار

پیامک تبریک روز درختکاری

با درختی سبز گردد این زمین
شــــادی گل آورد ایــن نازنین
خوش بکاریم هردرحتی یادگار
با درختـــــی زندگی زیبا وزین .
روز درختکاری را گرامی می داریم
***
برگ درختان سبز در نظر هوشیار
هر ورقش دفتری است معرفت کردگار
روز درختکاری مبارک

 

 نظر دهید »

درس اخلاق آیت العظمی سید علی خامنه ای(دام ظله)

19 دی 1396 توسط فرزانه پيش دار

(( بهشت پاداش جویندگان علم ))

 

 

 نظر دهید »

اخلاق فردی و اجتماعی

19 دی 1396 توسط فرزانه پيش دار

مساله ی مهمی که ذکر آن لازم است : آیا مسائل اخلاقی در رابطه به انسانهای دیگر شکل می گیرد بطوری که اگر یک انسان تنهای تنها زندگی کند، اخلاق برای او مفهوم نخواهد داشت؟ یا این که پاره ای از مفاهیم اخلاقی درباره یک انسان تنهای تنها نیز صادق است، هر چند قسمت اعظم مسائل اخلاقی در رابطه انسانهای دیگر پیدا می شود، و از این نظر می توانیم اخلاق را به دو بخش تقسیم کنیم؟

در پاسخ این سؤال توجه شما را به بحثی که در کتاب «زندگی در پرتو اخلاق» آمده و عینا آن را در زیر می آوریم، جلب می کنیم:

«بعضی معتقدند تمام اصول اخلاقی بازگشت به مناسبات خاص اجتماعی انسان با دیگران می کند، بطوری که اگر اجتماعی اصلا وجود نمی داشت و هر انسان کاملا جدا از دیگران می زیست، و هر فردی بی خبر از وجود دیگری زندگی می کرد، اخلاق اصلا مفهومی نداشت!

«زیرا غبطه، حسد، و تواضع، و تکبر، و حسن ظن، و عدالت، و جور، و عفت، و سخاوت، و امثال اینها همه از مسائلی است که فقط و فقط در اجتماع و برخورد انسان با دیگران، مفهوم دارد؛ بنابراین، انسان منهای اجتماع، با انسان منهای اخلاق، همراه خواهد بود.

«ولی به عقیده ما در عین این که باید اعتراف کرد که بسیاری از فضائل و رذائل اخلاقی با زندگی اجتماعی انسان بستگی دارد، چنان نیست که این مساله عمومیت داشته باشد، زیرا بسیاری از مسائل اخلاقی هستند که فقط جنبه فردی دارند، و در مورد یک انسان تنها نیز کاملا صادق است؛ مثلا، صبر و جزع بر مسائل، شجاعت و ترس در برابر پیشامدها، استقامت و تنبلی در راه رسیدن یک فرد به هدف خود، غفلت و توجه نسبت به آفریدگار جهان، شکر و کفران در برابر نعمتهای بی پایان او و امثال این امور که علمای اخلاق در کتب اخلاقی از آن بحث نموده اند و جزء فضائل یا رذائل اخلاقی شمرده اند

می تواند جنبه فردی داشته باشد، و درباره یک فرد که زندگی کاملا جدا از اجتماع دارد نیز صدق کند، از اینجا تقسیم اخلاق به اخلاق فردی و اخلاق اجتماعی روشن می گردد، ولی ناگفته پیدا است که اخلاق اجتماعی وزنه سنگینتری در علم اخلاق دارد و شخصیت انسان بیشتر بر محور آن دور می زند، اگر چه اخلاق فردی نیز سهم قابل توجهی در مورد خود دارد. »

شک نیست که این تقسیم دوگانه چیزی از ارزش مسائل اخلاقی نمی کاهد هر چند می تواند تفاوت اهمیت مباحث اخلاقی را از نظر درجه بندی آشکار سازد؛ بنابراین، صرف وقت در این که کدامیک از خلق و خوهای اخلاقی فقط جنبه فردی دارد، و کدامیک جنبه اجتماعی، چندان مفید به نظر نمی رسد؛ و ما همین اشاره کلی را که در بالا آوردیم برای این بحث کافی می دانیم.

البته نمی توان انکار کرد که اخلاق فردی نیز تاثیر غیر مستقیم بر مسائل اجتماعی دارد. (دقت کنید)

10- زندگی در پرتو اخلاق، ص 29 تا 31.

 نظر دهید »

قیام خونین 19 دی سال 1356 مردم قم علیه رژیم شاهنشاهی

19 دی 1396 توسط فرزانه پيش دار

قیام خونین 19 دی سال 1356 مردم قم علیه رژیم شاهنشاهی
حماسه جاوید: روز نوزدهم دی ماه، یادآور حماسه بزرگ و با شکوهی است که برگ دیگری از کتاب زرین انقلاب اسلامی را رقم زد. 19 دی سالروز قیام خونین مردم قم است ؛ همان روزی که در تاریکی استبداد و ستم روزنه ‏ها را به سوی روشنایی گشود و روند انقلاب را به گونه‏ ای شکل داد که طومار دو هزار و پانصد ساله نظام شاهنشاهی در مدت زمان کوتاهی در هم پیچیده شود.

19 دى 1356: رحلت مرموز آیت الله سید مصطفی خمینی در آبان 1356 را می توان نقطه عطفی در نهضت اسلامی مردم ایران دانست. مجالس یادبود در سراسر کشور برگزار شد و در آن مراسم، تظاهرات گسترده علیه رژیم به پا شد. از این رو رژیم، تصمیم گرفت با توهین به ساحت حضرت امام خمینی، چهره ایشان را به عنوان رهبری نهضت مخدوش کند. در اواسط در روز هفدهم دی ماه سال 56، پیک دربار، نامه ممهور به مهر دربار را به داریوش همایون، وزیر اطلاعات و جهانگردی داد. او نیز نامه را به روزنامه اطلاعات جهت انتشار سپرد. مسعودی، صاحب امتیاز روزنامه، مفاد مقاله را باعث واکنش علما و روحانیون و برای آینده روزنامه خطرناک می دانست، اما در تماس با وزیر اطلاعات و نخست وزیر، آموزگار، دریافت که برخی از مفاد تند و تحریک آمیز آن به خواست شاه در مقاله آمده است. مقاله ‏ای با عنوان«استعمار سرخ و سیاه»، در این مقاله که با امضای مستعار” احمد رشیدی مطلق” در روزنامه اطلاعات به چاپ رسید، بطور صریح، بی حجابی فضلیت و حجاب، کهنه پرستی و ارتجاع معرفی و به ساحت مقدس امام خمینی ، اهانت و قیام 15 خرداد 1342، توطئه استعمار سرخ و سیاه معرفی شده بود. با انتشار این مطالب اهانت آمیز، اولین واکنش ها در شهر قم آغاز شد. مدرسین حوزه علمیه قم دروس حوزه را در روز 18 دی تعطیل اعلام کردند و در این روز، طلاب با تشکیل اجتماع بزرگی تظاهرات خود را به سوی منازل مراجع آغاز کردند و تعدادی از علما و مراجع قم در سخنرانی های خود، به حمایت از امام و محکومیت اهانت به ساحت ایشان پرداختند .

سخنان آیت الله گلپایگانی(ره)

مردم و علما صبح روز هجدهم دی ماه به سمت منزل آیت الله گلپایگانی حرکت کردند. خیلی زود محوطه درونی و بیرونی منزل ایشان از جمعیت پر شد. آیت ‏اللّه‏ گلپایگانی با چهره ‏ای غمگین و افسرده وارد می ‏شوند. پس از این که ایشان آیه استرجاع(انا لله و انا الیه راجعون) را می ‏خواند بغض مردم می ‏ترکد و صدای گریه از هر سو بلند می ‏شود. آیت‏ اللّه‏ گلپایگانی ادامه می دهند: «ما هم از وارد شدن این ضایعه بزرگ بر جامعه روحانیت و بر فقه و اجتهاد خبردار شدیم. این ‏ها اشتباه می ‏کنند؛ این‏ ها فکر نکنند، ما دیگر سکوت کرده ‏ایم و چیزی نخواهیم گفت و دست بر می‏ داریم. این‏ ها باید بدانند که اگر سر نیزه را حتی به زیر گلوی ما بگذارند، ما حرف مان را می‏ زنیم» .

دیدار با علما

صبح روز نوزدهم دی ماه 1356(برابر با بیست و نهم محرم 1398)، با تعطیل شدن بازار قم در حمایت از حوزه و محکوم کردن اقدام نظام و نیز ادامه تعطیلی دروس حوزه، جمعیت زیادی در مسجد اعظم گرد آمدند. رفتن به منازل آیات پی گرفته شد و به ترتیب آقایان آیت الله میرزا هاشم آملی، علامه طباطبائی، آیت الله وحیدخراسانی و آیت الله مکارم شیرازی برای مردم سخنرانی و از حضرت امام‏خمینی(ره) حمایت نمودند .

فریادهای خاموش

در بعد از ظهر نوزدهم دی ماه 56 آیت الله نوری همدانی سخنرانی کردند. مردم پس از سخنان ایشان آرام و بی سر و صدا به طرف منزل آیت الله مشکینی به راه افتادند. جمعیتی بیش از ده هزار نفر که در آن ایام خفقان و اضطراب جمعیت بسیار زیادی بود، با عزمی راسخ و اراده ‏ای پولادین بر آن بودند تا قدرت پوشالی نظام شاهنشاهی را در زیر گام ‏های استوارشان خرد کنند. مردم به توصیه آیات و مراجع، آرام راهپیمایی می‏ کردند و فریاد ها در حنجره ‏ها به دنبال راه گریزی می‏ گشت. بعدها سخنرانان مذهبی از این سکوت بهره برده، رژیم را آماج حملات خود قرار دادند که چرا به روی مردمی که حتی شعار نمی ‏دانند آتش گشود .

 

 

 آغاز درگیری

ساعت حدود 4:30 بعد از ظهر نوزده دی، مأموران شهربانی و ساواک که در یکی از میادین قم راه مردم را سد کرده بودند به دنبال یک برنامه ساختگی، با شکستن شیشه بانک به سوی مردم بی دفاع که حتی شعار هم نمی‏ دانند، آتش گشودند. مردم نیز که ترسی به دل نداشتند با چوب و پرتاب سنگ، در برابر تیر و گلوله شجاعانه مقاومت کردند . با مشاهده اولین شهید، خشم و نفرت مردم نسبت به نظام بیش از پیش شد و ترس و وحشت از دل ‏ها رخت بر بست. جمعیت با شعار «اللّه اکبر» و «لا اله الا اللّه» و با در دست داشتن سنگ و چوب به سوی عمّال شاه سرازیر شد و درگیری به اوج خود رسید.

بازاریان قم با مشاهده حرکت حوزه علمیه، تصمیم به تعطیلی مغازه های خود در 19 دی گرفتند. روز نوزدهم دی ماه ساواک و شهربانی به کمک نیروهای کمکی از تهران وارد شده و در حوالی مدارس علمیه متمرکز شدند. اقشار مختلف مردم با راهپیمایی به سوی منازل بزرگان حوزه، رفته رفته خروشان تر می شدند. نیروهای رژیم با مشاهده حرکت عظیم مردم تصمیم به حمله گرفتند و تیراندازی شروع شد و در این روز عده زیادی از طلاب و مردم قم به شهادت رسیده و یا مجروح شدند .

نتایج و پیامدهای قیام نوزدهم دی :

1- اثبات توخالی بودن شعار فضای باز سیاسی.

2- ثابت شد که شاه از حرکت مذهبی - سیاسی به رهبری روحانیت و در راس آن ها، حضرت امام، بیش از هر حرکت سیاسی دیگر وحشت دارد .

3- نهضت در مسیر صحیح خود قرار گرفت؛ به نحوی که ترفندهای بعدی رژیم نیز بی ثمر افتاد .

4- متحجرین و مروجان جدایی دین از سیاست منزوی شدند .

این قیام را باید نقطه عطفی در تاریخ نهضت اسلامی دانست چرا که پس از آن امواج انقلاب اسلامی شدت گرفت و با چهلم های پی در پی مردم نقاط مختلف ایران دامنه انقلاب فراگیر شد و در نهایت به سرنگونی رژیم پهلوی انجامید .

شهر قیام و انقلاب

شهر مقدس قم در تاریخ انقلاب همواره به عنوان پایگاه اصلی و سازمان دهنده قیام و مبارزه علیه نظام ستم شاهی به شمار می ‏رفته است. وجود حوزه علمیه و روحانیت متمرکز در این شهر نیز در این مهم تاثیر بسزایی داشته است. آغاز مبارزه و شکل‏ گیری آن و نیز رهبری مردم توسط حضرت امام خمینی(ره) در همین شهر صورت پذیرفت. پس از قیام خونین 15 خرداد 42 نام قم به عنوان مرکز اصلی و هدایت کننده مبارزات بر سر زبان ‏ها افتاد و پس از چهارده سال، قیام 19 دی 56 که آن را«جرقه انقلاب» نیز نامیده ‏اند بار دیگر موجب قیامی همگانی و مبارزاتی گسترده شد .

لقب امام خمینی(ره)

از عواملی که در شکل ‏گیری قیام نوزده دی و تسریع شکل‏ گیری انقلاب نقش مهمی داشت، شهادت فرزند گران قدر امام بود. شهادت سید مصطفی خمینی(ره) موجی از انزجار و نفرت را نسبت به نظام در بین مردم برانگیخت؛ چرا که آن را اقدامی از سوی نظام و به دستور شاه می ‏دانستند. به همین دلیل مجالس گرامی داشت حاج آقا مصطفی به صحنه ‏های مبارزه علیه نظام و حمایت از امام تبدیل می ‏شد. در همین محافل بود که مردم به پاس مجاهدت ‏ها و رنج هایی که رهبرشان متحمل گردیده بود، به او لقب«امام» دادند. پیام ‏ها و سخنان امام(ره) در آن ایام شعله ‏های انقلاب را فروزان ‏تر و مردم را بیدارتر نمود. نظام که از روی آوردن همه جانبه مردم به رهبرشان خشمگین شده بود در اقدامی عجولانه، با چاپ مقاله‏ ای توهین ‏آمیز شخصیت حضرت امام(ره) را زیر سؤال برد .این اقدام تاوان سختی برای نظام به همراه داشت و به قیام بزرگی علیه حکومت جور انجامید .

شهدا و مجروحین نوزده دی

در مورد شهدا و مجروحان قیام 19 دی آمار دقیقی در دست نیست. آن گونه که از گفته ‏ها و نوشته ‏های شاهدان عینی برداشت می ‏شود خیلی از مجروحان از ترس ساواک به بیمارستان مراجعه نکرده بودند؛ زیرا در آن زمان، ساواک، تظاهر کنندگان زخمی را با زنجیر به تخت بیمارستان می بست تا پس از بهبودی آن ها را به ساواک منتقل نمایند. در مورد شهدا نیز غیر از چند نفر که به طور یقین در آن روز به شهادت رسیده ‏اند سخن از شهید دیگری به میان نیامده است. البته احتمال این که خانواده شماری از شهدا از ترس ساواک شهدای خود را مخفیانه به خاک سپرده باشند، ضعیف نیست. به هر تقدیر شمار مجروحان بسیار زیاد بود، اما تنها نام پنج شهید به ثبت رسیده است که سه تن از آنان طلبه، یک نفر جوان و دیگری نوجوانی سیزده ساله است .

منبع: سایت حوزه

 نظر دهید »

ضرورت تشکیل حکومت اسلامی

11 دی 1396 توسط فرزانه پيش دار

با نگاهی اجمالی به احکام و قوانین اسلام این واقعیت به دست می آید که این آیین اسلامی تنها در احکام عبادی و دستورات اخللاقی خلاصه نمی شود بلکه احکام سياسي-اجتماعي اسلام هم شامل مي شود که به مراتب گسترده تر از احکام عبادي است.

تشکيل حکومت اگر براساس قانون اسلام نباشد به يقين بسياري از احکام دين معطل مي ماند و ضمانت اجرايي نخواهد داشت.

آيا مي توان تصور کرد که آفريدگار حکيم،در مهم ترين نياز جامعه ي بشري،امت اسلامي را به حال خود رها ساخته،تکليفي براي آن معين نکرده باشد?

آيا خردمندانه است که بگوييم خداوند حکيم به هرج و مرج امور مسلمانان و پريشاني احوال آنان رضايت داده است?

از حکمت به دور است که خداوند مدبر حکيم از ارائه راه حلي براي تامين آنها غفلت کرده باشد.

تلاش براي تشکيل حکومت اسلامي واجب کفايي است و وظيفه ي تمام افرادي است که توانايي چنين کاري را دارند.

کارداني و درست کاري دو شرط اساسي رهبران است.

حکومت اسلامي،حکومتي مبتني بر قانون الهي است،تحقق قانون اسلام تنها به دست حاکمي 1-عالم 2-عادل 3-کاردان و با کفايت ميسر است.

اختيارات ولي فقيه:

 نظر دهید »

گلي زيبا...

09 دی 1396 توسط فرزانه پيش دار

✅ پيامبراکرم(ص):  ?بهترين زنان آنست كه با شوهر روی گشاده و خودنما، و نسبت به ديگران (از مردان) مستور و خوددار باشد… ?مکارم اخلاق صفحه 200

 نظر دهید »

چهل حديث آخرالزمان

30 آذر 1396 توسط فرزانه پيش دار

​🌹🌺🌸💐🌷🌼🌹💐🌷🌹

🌺بِسْمِﺍﻟﻠَّﻪِﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِﺍﻟﺮَّﺣِﻴﻢ🌺

🌹اَللّهُمَّ عَجِّلْ لِوَليِّكَ اَلْفَرَج🌹

چهل حدیث آخر الزّمان

۱- در آخرالزمان، ثروتمند شدن به وسیله ی غصب و تجاوز است. حضرت محمد(ص)

۲- در آخرالزمان، به مؤمنان واقعی ابله و بی عقل میگویند. امام صادق(ع)

۳- در آخرالزمان، ریا فراوان میشود. حضرت محمد(ص)

۴- در آخرالزمان، از اسلام فقط نام آن باقی میماند. حضرت محمد(ص)

۵- در آخرالزمان، حق کاملا پوشیده میشود. حضرت علی(ع)

۶- در آخرالزمان، اسراف میکنند؛ حتی در آب وضو و غسل. حضرت محمد(ص)

۷- در آخرالزمان، شب ها دیر می خوابند و نماز صبح قضا میشود. حضرت محمد(ص)

۸- در آخرالزمان، مؤذّنان به مظلومان پناهنده می شوند. حضرت محمد(ص)

۹- در آخرالزمان، قبله ی مردان زنانشان خواهند بود. حضرت محمد(ص)

۱۰-در آخرالزمان، مردم از علما میگریزند. حضرت محمد(ص)

۱۱-در آخرالزمان، مؤمن پست و فاسق عزیز می شود. امام حسن عسکری(ع)

۱۲-در آخرالزمان، زنان بد حجاب و عریان می شوند. حضرت علی(ع)

۱۳-در آخرالزمان، علما را با لباس زیبا می شناسند. حضرت محمّد(ص)

۱۴-در آخرالزمان، اسلام چون ظرف واژگون شده میماند. حضرت علی(ع)

۱۵-در آخرالزمان، برای حفظ دین باید از محل گناه گریخت. حضرت محمد(ص)

۱۶-در آخرالزمان، گناه خویش را به گردن خدا می نهند. حضرت محمد(ص)

۱۷-در آخرالزمان، بعضی از علما ریاکار میشوند. حضرت محمد(ص)

۱۸-در آخرالزمان، امّت حضرت محمد(ص) هفتاد و سه گروه می شوند. حضرت محمد(ص)

۱۹-در آخرالزمان، بهترین مونس مردم کتاب است. امام صادق(ع)

۲۰-در آخرالزمان، عبادت را وسیله برتری طلبی میدانند. حضرت علی(ع)

۲۱-در آخرالزمان، حج را برای تجارت انجام میدهند. حضرت محمد(ص)

۲۲-در آخرالزمان، سلامت دین در سکوت بیشتر است. امام زمان(عج)

۲۳-در آخرالزمان، زشتی ها افزایش می یابد. حضرت علی(ع)

۲۴-در آخرالزمان، به علت گناه باران در وقتش نازل نمیشود. حضرت محمد(ص)

۲۵-در آخرالزمان، هر کس بیشتر در خانه بماند ایمانش حفظ میگردد. امام باقر(ع)

۲۶-در آخرالزمان، مؤمنان اعمالشان را با ریا انجام میدهند. حضرت محمد(ص)

۲۷- در آخرالزمان، رشوه را به اسم هدیه حلال میکنند. حضرت محمد(ص)

۲۸-در آخرالزمان، گرد و غبار ربا همه را فرا میگیرد. حضرت محمد(ص)

۲۹-در آخرالزمان، حضرت عیسی(ع) پشت سر امام زمان زمان(عج) نماز می خواند. حضرت محمد(ص)

۳۰-در آخرالزمان، هرکه دینش را حفظ کند اجر پنجاه صحابه پیامبر را دارد. حضرت محمد(ص)

۳۱-در آخرالزمان، شیعیان واقعی با گریه بر امام حسین(ع) دل مادرش را شاد می کنند. حضرت محمد(ص)

۳۲-در آخرالزمان، از فتنه ها به قم پناه ببرید. امام صادق(ع)

۳۳-در آخرالزمان، بعضی از مردم گرگ صفت میشوند. حضرت محمد(ص)

۳۴-در آخرالزمان، مردم غصه از بین رفتن دینشان را نمی خورند. حضرت محمد(ص)

۳۵-در آخرالزمان، هیچ چیز سخت تر از مال حلال و دوست باوفا یافت نمی شود. امام هادی(ع)

۳۶-در آخرالزمان، حفظ زبان بهترین کار است. امام باقر(ع)

۳۷-در آخرالزمان، مؤمن واقعی از غصه آب میشود. حضرت علی(ع)

۳۸-در آخرالزمان، در اوج فتنه ها به قرآن پناه ببرید. حضرت محمد(ص)

۳۹-در آخرالزمان، ارزش دین در نظر مردم پایین می آید و دنیا باارزش می شود. حضرت محمد(ص)

۴۰-در آخرالزمان، مرد از زنش اطاعت کرده و از پدر و مادرش نا فرمانی میکند. حضرت محمد(ص)

منبع: کتاب چهل حدیث  آخرالزمان

سلامتی و تعجیل در فرج حضرت آقا صاحب العصر و الزمان امام مهدی موعود(عج) بر حضرت محمد و آل محمد(ص)

🌺صلوات🌺

🌻اللّهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَ اَهْلِکْ اعْدائَهُم اجمعین🌻

🌹🌺🌸💐🌷🌼🌹🌺🌻💐

 نظر دهید »

باغ بهشتی که در یک گودال مخفی شده است!

28 آذر 1396 توسط فرزانه پيش دار

منطقه ای در جنوب شرقی بخش های جنوبی استرالیا نزدیک Mount Gambier وجود دارد که با ساختارهای آتشفشانی زیادی همچون دهانه های آتشفشانی، دریاچه ها، غارهای آهکی، غارهای پر آب و گودال ها پوشیده شده است. یکی از این گودال ها دقیقا در نزدیکی بزرگراه شرقی Jubilee قرار گرفته و به دلیل محیط زیبا و دل انگیز خود ارزش بازدید دارد. آنچه زمانی یک غار معمولی حاصل از فرسایش سنگ های آهکی توسط آب دریا بود، با فرو ریختن سقف اش تبدیل به مکانی ایده آل برای ایجاد باغی زیبا گشت.

 

 

 نظر دهید »

احادیث پیامبر(ص) در مورد ازدواج و زندگی مشترک

28 آذر 1396 توسط فرزانه پيش دار

احادیث دلنشین پیامبر درباره زندگی مشترک

رسول خدا (ص) : هر زنی که خود را برای غیر شوهرش خوشبو نماید و به خود عطر بزند هیچ نمازی از او پذیرفته نمی شود تا همانگونه که به خاطر جنابت غسل می نماید به خاطر این بوی خوش نیز غسل کند و از آن عمل توبه نماید.

حدیث پیامبر در مورد ازدواج

وقتی کسی که به خواستگاری می آید و اخلاق و دین اش مایه رضایت است به او زن دهید که اگر چنین نکنید ، فتنه و فساد زمین را پر خواهد کرد.

احادیث جالب پیامبر درباره ازدواج

بهترین ازدواجها ها آن است که آسان تر انجام گیرد.

احادیث زیبا پیامبر در مورد ازدواج

. نمازی که ازدواج کرده می خواند ، برتر از هفتاد رکعت نمازی است که فرد عزب می خواند.

حدیث جالب پیامبر در مورد ازدواج

مردان عزب خود را زن دهید ؛ زیرا با این کار خداوند اخلاق آنان را نیکو می گرداند و روزیهایشان را زیاد می کند و بر جوانمردی های آنان می افزاید.

احادیث پیامبر درباره ازدواج کردن

در اسلام هیچ بنایی ساخته نشد ، که نزد خدای عز وجل محبوبتر و ارجمند تر از ازدواج باشد.

حدیث زیبا و شنیدنی پیامبر در مورد ازدواج

 هر جوانی که در دوره جوانی خود ازدواج کند ، شیطانش فریاد بر آورد که : وای بر او دین خود را از گزند من حفظ کرد.

احادیث زیبا پیامبر

هر که ازدواج کند نصف عبادت به او داده شده است .هر که از ترس تهیدستی ازدواج نکند ، به خدای متعال گمان بد برده است . خدای متعال می فرماید : « اگر تهیدست باشد خداوند از فضل خود توانگرشان می سازد ».

حدیث پیامبر اکرم (ص‌) در مورد ازدواج

از مردی به نام عکاف پرسید : آیا همسری داری ؟ عرض کرد : خیر . پرسید : آیا کنیزی داری ؟ عرض کرد : خیر . پرسید : آیا توان مالی داری ؟ عرض کرد : آری. حضرت فرمود : ازدواج کن مگر نه از گناه کاران هستی .

 

 نظر دهید »

احادیث زیبای پیامبر درباره زندگی

28 آذر 1396 توسط فرزانه پيش دار

حدیث پیامبر درباره زندگی

 رسول خدا (ص) : هرکس قرآن را قرائت کند و آن را سبب و وسیله روزی خویش قرار دهد روز قیامت بیاید در حالی که صورتش استخوانی باشد که در آن گوشت نیست یعنی بی آبرو به محشر وارد شود.

حدیث زیبا پیامبر در مورد زندگی

رسول خدا (ص) : کسی که از خانه خود برای یادگیری علم دینی بیرون آید هفتاد هزار ملک او را مشایعت میکنند و اگر در این راه از دنیا برود شهید از دنیا رفته است.
احادیث پیامبر درباره زندگی

رسول خدا (ص) : خداوند چهارچیز را در چهار چیز قرار داده است : ۱.برکت علم را در احترام به استاد ۲. بقای ایمان را در تعظیم خدا به وسیله انجام بی چون چرای دستوراتش ۳. لذت و برکت زندگی را در نیکی به پدر و مادر ۴. آزادی از جهنم را در آزار ندادن مردم

احادیث زیبا پیامبر درباره زندگی

رسول خدا (ص) : زیاد وضو بگیرید و همواره طاهر باشید که خداوند به این سبب عمرتان را طولانی میکند و اگر توانائی دارید شب و روز با وضو باشید چه آنکه اگر در حال طهارت از دنیا بروید در صف شهداء خواهید بود.

احادیث زیبا پیامبر اکرم

رسول خدا (ص) : هرکه قبل از طلب حاجت خود از خدا نخست چهل مومن را دعا کند سپس حاجتش را به خدا عنوان کند دعایش اجابت شود.

احادیث پیامبر در مورد زندگی 

 هرکس دوستی دنیا و لذائذ آن را بر طلب علم الهی ترجیح دهد مستوجب خشم الهی میشود و در پائین ترین درجات آتش دوزخ با جهودان محشور خواهد بود و درباره چنین افرادی آیه زیر نازل گشته است. سوره بقره آیه ۸۹ : و چون عرضه شد برایشان راه راست و شناختند صحیح بودن آنرا پس کفران این نعمت نمودند و از آن روی برتافتند پس لعنت خدا بر کافران باد.

 

 نظر دهید »

دعا ميکنم استجابت کني...

27 آذر 1396 توسط فرزانه پيش دار

​
بنده ای به خداگفت:

اگرسرنوشت مراتو نوشته ای

پس چرادعا کنم؟

خداوندگفت:

شاید

نوشته باشم

“هر چه دعا کند”

 *دعاهايتان مستجاب*

 نظر دهید »

قنادباشی

27 آذر 1396 توسط فرزانه پيش دار

وب سایت آشخونه: شیرینی قطاب یکی از خوشمزه ترین شیرینی های مخصوص دنیاست. در اصل این شیرین یزدی میباشد و به راحتی با کمی دقت میتونین در خانه این شیرینی را تهیه کنید.

 مواد لازم خمیر قطاب:

ماست                نصف لیوان
تخم مرغ              ۱ عدد
کره                    ۱۰۰گرم
آرد                     ۳ لیوان
بیکینگ پودر          ۱ قاشق چایخوری

مواد داخل قطاب:

پودر گردو             نصف پیمانه
شکر                  ۱ لیوان
پودر هل              ۱/۲ قاشق چایخوری
پودر دارچین         ۱ قاشق چایخوری
پودر پسته و پودر قند برای تزیین

طرز تهیه قطاب :

کره نرم شده و نصف لیوان شکر را با هم خوب مخلوط کنید سپس ماست و تخم مرغ را اضافه کنید و انقدر با همزن بزنید تا صاف و یکدست شود.

ارد الک شده را با بیکینگ پودر مخلوط کنید و کم کم به مخلوط اضافه نمائید (تا اندازه ای ارد نیاز است که خمیر به دست نچسبد) سپس خمیر را درون کاسه ای که چرب کرده اید قرار داده و روی کاسه را بپوشانید و حدود ۱ ساعت در جای گرمی استراحت دهید.

حال مواد خشک داخل قطاب را با هم مخلوط کنید.

بعد خمیر رو روی میز کارتون که آرد پاشی شده  باز کنید (به قطر نیم سانت) و به شکل دایره قالب بزنید.

همه مواد میانی رو با هم مخلوط کنید و یک قاشق مرباخوری وسط خمیر بزارید و با انگشت سبابه که با آب خیسش کردید لبه خمیر رو مرطوب کنید اینکار برای اینه که خمیر موقع سرخ کردن از هم باز نشه و منظره بدی پیدا نکنه.

بعد دو لبه را مانند شکل زیر  روی هم بگذارید.

لبه ها رو کمی با انگشت فشار بدید تا به هم بچسبه بعد با چنگال شیار هایی ایجاد کنید هم برای زیبایی هم برای اینکه لبه ها بیشتر به هم بچسبه.

همه خمیر ها رو به این صورت بپیچید و کنار هم قرار بدید.

حالا روغن رو توی یک ظرف  بریزید و اجازه بدید خوب داع بشه  و قطاب ها رو  توی روغن شناور بریزید و  اجازه بدید یک طرفش سرخ بشه بعد برگردونید تا اون یکی طرفش هم سر خ بشه.

داخل یک سینی دستمال کاغذی بچینید و قطاب های سرخ شده رو روی دستمال بزارید تا روغن اضافی اون کشیده بشه.

حال روی قطاب ها پودر قند بریزید.

قطاب شما آماده هست بفرمایید نوش جان!

 

 نظر دهید »

همه چیز در مورد پژوهش

27 آذر 1396 توسط فرزانه پيش دار

روز پژوهش چه روزی است؟
روز پژوهش

۲۵ آذر روز پژوهش گرامی باد

شرح مناسبت روز پژوهش
۲۵ آذر ماه با شعار «بدون پژوهش و مطالعه تصميم گيري نكنيم» موفقيت روزافزون علم در شناخت جهان هدفدار و قانونمند كه با تكيه بر ابتكارات خلاقيت هاي به وديعه نهاده شده از سوي خداي متعال در وجود بشر و بهره برداري از قدرت شگرف انديشه آدمي صورت گرفته، فضاي زندگي جديدي را براي انسان ها به ارمغان آورده است.

پژوهش، به معناي عام، بررسي يا كاوشي سخت كوشانه و به معناي خاص، تحقيق و تجربه‌اي جامع با هدف‌ كشف واقعيت‌هاي نو و تفسير درست اين واقعيت‌ها، تجديد نظر در نتيجه‌گيري‌ها، نظريه‌ها و قوانين پذيرفته شده در پرتو واقعيت‌هاي كشف شده و به كارگيري عملي نتيجه‌گيري‌ها، نظريه‌ها و قوانين جديد است. در معنايي ديگر، پژوهش فرايند رسيدن به راه حل‌هاي قابل اطمينان از طريق گردآوري، تحليل و تفسيرداده‌ها به گونه‌اي برنامه‌ريزي شده و نظام‌منداست.


اهميت پژوهش
پژوهش يكي از اساسي‌ترين نيازها براي نيل به پيشرفت و توسعة همه جانبة يك كشور است و قدرت و استقلال هر كشوري بر پژوهش و توليد علم استوار است. بنابر اين نوع و سطح فعاليت‌هاي پژوهشي يکي از شاخص‌هاي اصلي توسعه و پيشرفت محسوب مي‌شود. موفقيت در تمام فعاليت‌هاي مربوط به توسعه از جمله صنايع، کشاورزي و خدمات به نحوي به گسترش فعاليت‌هاي پژوهشي بستگي دارد. پژوهش يکي از محورهاي مهمي است که ضامن پيشرفت و توسعة پايدار در هر کشور به شمار مي‌آيد. اگر پژوهشي صورت نگيرد، دانش بشري افزايش نخواهد يافت و دچار سکون و رکود خواهد شد. بدون انجام پژوهش، امور آموزشي نيز از پويايي و نشاط لازم برخوردار نخواهد بود. ازاين رو يكي از عوامل اساسي پيشرفت در كشورهاي توسعه يافته، توجه خاص به امر پژوهش است. اصولاً پيشرفت و توسعه، ارتباط مستقيمي با تحقيقات علمي دارد و رشد و توسعة كشورهاي پيشرفته در نتيجة سرمايه‌گذاري در بخش پژوهش است. حجم وسيع پژوهش‌هاي علمي در كشورهاي توسعه يافتة صنعتي گوياي اين واقعيت است.

منطق پژوهش
پژوهش، فرايندي منطقي و معقول است كه هدف آن كشف روابط بين پديدارها است. به دليل نظم و ترتيب حاكم بر پديدارها و رويدادها، امكان تنظيم قوانين، اصول و نظريه‌ها در رشته‌هاي گوناگون فراهم شده است و اين قوانين و اصول و نظريه‌ها، به نوبة خود گوياي نظم و همساني موجود در پديده‌هاست.

كاركرد پژوهش
– پژوهش دانش نو مي‌آفريند.

-پژوهش امكان كشف كاربرد تازة دانش كهن را فراهم مي‌سازد.

– پژوهش به آموزش بهتر مي‌انجامد، چرا كه دانش نو و برنامه‌هاي آموزشي، مكمل يكديگرند.

– پژوهش مي‌تواند منبع درآمد باشد. پژوهشي كه سرمايه‌اي براي انجام آن در نظر گرفته مي‌شود يك منبع مالي است.

– پژوهش موجب حل مسأله‌ها و تضادهاي جامعه مي‌شود.

-پژوهش به بشر اين توانايي را مي‌دهد كه بهتر با دنياي پيرامون خود رابطه برقرار كند و به اهدافش دست يابد.

-پژوهش موجب پيشرفت جامعه مي‌شود.

روز پژوهش
پس از پيروزي انقلاب اسلامي، به منظور گسترش فرهنگ پژوهش در جامعه، روز ?۲۵ ?آذر از سوي «شوراي فرهنگ عمومي كشور» به نام روز پژوهش نام‌گذاري شد. وزارت علوم تحقيقات و فناوري نيز از سال ?۱۳۷۹ ?چهارمين هفته آذر ماه را به نام هفتة پژوهش نام‌گذاري كرد و از سال ?۱۳۸۴? اين نام به «هفته پژوهش و فناوري» تغيير يافت .ارج نهادن به مقام شامخ پژوهشگران و تجليل از پژوهشگران برتر، شناسايي و طرح مشكلات و چالش‌هاي پيش روي و ارتقاء سطح پژوهش و فناوري در كشور از جمله اهداف اين اقدام بود. در اين راستا هر سال مراسم هفتة پژوهش با مشاركت بيشتر دستگاه‌هاي اجرايي كشور برگزار مي‌شود. تقدير از مقالات برتر، تقدير از پژوهشگران‌ نمونه، تقدير از مدير تحقيق نمونه، تقدير از پروژه‌هاي برتر و انتشار كارنامه پژوهشي در هر سال از مهم‌ترين برنامه‌هاي اين هفته است.

مجوعه صداي ماندگار آذر ماه به ۲۵ آذر،روزپژوهش اختصاص يافته است. به اين مناسبت گزيده اي از مصاحبه با شخصيت هاي مبرز در حوزه تحقيقات علمي را عرضه مي نمايد.

جمع بندي
موفقيت روزافزون علم در شناخت جهان هدفدار و قانونمند كه با تكيه بر ابتكارات خلاقيت‌هاي به وديعه نهاده شده از سوي خداي متعال در وجود بشر و بهره برداري از قدرت شگرف انديشه آدمي صورت گرفته، فضاي زندگي جديدي را براي انسان‌ها به ارمغان آورده است.

اين فضاي جديد و اين تمدن نوظهور كه خود برخاسته از تعاملات عميق ميان تمدني و ميان فرهنگي است، موجد خواست‌ها، نيازها، انديشه‌ها مسائل و مشكلاتي است كه به نوبه خود توسعه علم و انديشه را مي‌طلبند.

در اين مسير انديشه‌هاي ژرف در قالب پژوهش‌هاي بنيادين صورت بحث پذير به خود مي‌گيرند و دستمايه انجام پژوهش‌هاي كاربردي مي‌شوند تا خواست‌ها و نيازها را پاسخ گويند و راه‌حل‌هاي بهتر و بيشتري براي مسائل و مشكلات جوامع بشري پيشنهاد كنند و همين جاست كه نقش موثر و سهم بسزاي بخش تحقيقات در روند تحولات جوامع آشكار مي‌شود.‌

تحولات زندگي بشر در قرن بيستم نشان از گسترش روز افزون اهميت علم و تحقيق داشت، به ويژه در نيمه دوم اين قرن كشورهاي صنعتي و در حال توسعه با آگاهي از نقش پژوهش در خلق فن‌آوري و شتاب‌دهي براي توسعه، عمده توجه خود را مصروف تقويت و ارتقاي بخش تحقيق نموده اند. از اين روست كه مي‌توان گفت بين پيشرفت بخش تحقيق و شتاب توسعه فراگير و پايدار در هر كشور ارتباط مستقيم برقرار است.

نقش پژوهش در توسعه همه‌جانبه پايدار چنان برجسته و انكارناپذير است كه مي‌توان آن را بدون ترديد نيروي محرك توسعه در همه حوزه‌ها اعم از فرهنگ، اقتصاد، سياست و جامعه دانست. اما علي رغم اعتراف و اذعان نسبت به اهميت مقوله پژوهش، اين حوزه با دشواري‌هاي ساختاري و عملكردي فراواني مواجه است.

گوهر
پژوهش یعنی غواصی در رویای ژرف و بی پایان دانش. پژوهش پروازی است به سوی دانایی و گذر از لایه لایه ابرهای جهالت و دریافتن روشنای علم. پژوهش شکافتن پوسته های جهل و رسیدن به واقعیت هاست و در این میان هرچه تلاش وسیع تر و عمیق تر باشد،نتیجه بیشتر و بهتر است. هرچه بیشتر غوص کنی و در غواصی هرچه ماهرانه تر عمل کنی، مروارید بیشتری صید می کنی و هرچه از تجاربِ دانشمندان و عالمان بیشتر بهره بگیری، زودتر به گوهر دریای علم می رسی. دستانتان از علم پرگهر باد.

حتما بخوانید :  ایرانی های پرطرفدار در اینستاگرام چه می کنند؟ ( عکس های قسمت سوم )
جام حیات
سپاس خدای تعالی را که به انسان دانایی بخشید و از این جامِ حیات جرعه ای او را نوشانید تا به داناییْ حیات جاودان گیرد و با جهالت بیگانه شود. خداوندا، ما را از آنانی قرار ده که در راهِ به دست آوردن این نعمت می کوشند. آنان که قدم به قدم با توکل به تو، و به یاری تو، پرده های جهل و تاریکی را کنار می زنند و به نور علم دست می یابند. آنان که همه بودنشان را صرف دانستن کردند و از همه دانششان و از همه تلاششان، شناخت تو و قرب تو و جهد در راه تو را آرزو داشتند. روز بزرگ پژوهش بر همه اندیشمندانِ متعهدِ کشورِ اسلامی مان گرامی باد.

آغاز پژوهش
کنجکاوی و میل به دانستن و شناختن، از جمله خصایص انسانی است که در کودکی به طور جدّی و آشکار بروز می کند. کودکان پژوهشگرانی بزرگند. لمس و دیدن اشیا و حتی زبان زدن به آنها راه هایی است که کودک در ابتدای زندگانی اش برای شناختن به کار می برد و سؤالات پیاپی و بی انتها شروع جدیدی از دوره پژوهش آنان است. بی اعتنایی به این سؤالات جدّی، بی اهمیّت دانستن آنها و دادن پاسخ های نادرست و گمراه کننده از سوی ما موجب می شود که کودکان در بزرگسالی پژوهشگران لایقی نباشند. بیایید پژوهشگران خردسالمان را جدّی تر بگیریم.

پژوهش در اسلام
دین اسلام اقیانوسی بی کران از دانایی و علوم مختلف را بر روی انسان می گشاید. اهمیّتی که دین اسلام به اندیشه، علم آموزی و پژوهش داده است بسیار شایان توجه است. کتاب های مذهبی از قرآن و نهج البلاغه گرفته تا سایر کتاب های حدیثی، سرشار از علوم مختلف و دانستنی های گوناگون است و بر عهده دانشمندان اسلامی است که در این اقیانوس بی کران غوص کنند و مرواریدی از دانایی به قدر توان خود به جامعه اسلامی هدیه کنند.

ارزش پژوهش
آنچه به نتجیه کار پژوهشگر ارزش می بخشد، موضوعی است که پژوهشگر برای تلاش خود برگزیده است. اندیشمندی که برای روشن کردن و شناساندن راه زندگی بشر و نمودن راه هدایتی از سوی راهنمایان الهی، در کلام این بزرگواران جستجو می کند و درست را از نادرست می شناساند و به تفسیر و ترجمه آن می پردازد، یا دانشمندی که برای درمان یا شناخت عامل یک بیماری عمری را به تلاش می گذراند تا جامعه بشری را از رنجی آزار دهنده نجات بخشد، حقّی عظیم بر گردن جامعه بشری دارد و شایسته پاداشی بسیار است. امّا هستند کسانی که برای قتل عام یا به خرابی کشاندن منطقه ای، در پی یافتن سلاحی مخرّب می کوشند. اینان خائنان به عالَم علمند و سزاوار عقابی بزرگ. روز پژوهش بر همه آنان که تعهد اسلامی و انسانی را با پژوهش درآمیختند، مبارک باد.

اهمیّت پژوهش
اسلام عزیز برای پژوهش و جستجو در عالم علم اهمیّتی ویژه و وافر قائل است، تا آنجا که مداد علما را برتر و والاتر از خون شهدا می داند و دانش اندوزی و طلب علم را از نماز و روزه و حج و جهاد در پیشگاه خدا بهتر و عزیزتر می شمرد. آری معجزه برتر پیامبر ما کتاب آسمانی اوست و جمله آغازی آن که خداوند بدان با رسولش سخن گفت امر به خواندن است. رسول خدا و جانشینان گرانقدرش حامل همه علوم الهی بر روی زمین هستند و آبشارهای سرشار و جاری کلامشان سفره های عظیم دانایی را در برابر ما گشوده است. شیرینی دانستن، گواراتان باد، ای تلاشگران وادی علم.

قدم بر بال ملایک
چه صبح روشنی است آن صبح که به امید دانستن و شناختن چشم بگشایی و در دیار علم قدمی برداری. وقتی به جستجوی گوهر علم قدم می زنی گام هایت را آهسته بر زمین بگذار. این بالهای ملایک است که زیر گام های با صلابت تو بر زمین گسترده است و این صدا، صدای گرم ملایک است که از خدا برای تو طلب بخشش می کند. گام هایت را آهسته بر زمین بگذار، امّا با صلابت و اطمینان قدم بردار که این راه، راه بهشت است. خدا در پایان تو را به بهشت فرا می خواند. آری، راه بهشت خدا از دیار علم می گذرد.

راه سعادت
پژوهش در وادی دانش، تلاش در راه آموختن و یافتن دانستنی ها و گام برداشتن در جاده علم، چنگ زدن به ریسمان سعادت و نوشیدن از جام خوشبختی و رستگاری است. امیرالمؤمنین علی(ع) می فرمایند: «طالب علم در دنیا عزتمند و در آخرت رستگار است».

جرعه ای از جام دانش
جام علم و دانایی جامی است بی پایان که نه لبریز می شود و نه پایانی می پذیرد و نه خشک می شود. به نوشیدن جرعه ای از جام دانش تشنگی گل می کند و عطش افزون می شود. آنچه از جام دانایی به دست می آید عزّت دنیا و رستگاری آخرت است و آن که جرعه ای از آن بنوشد وگامی در وادی آموختن بردارد، ناخواسته به سوی این وادی کشانده می شود و تشنه می شود برای جرعه ای دیگر و گامی دیگر و جرعه ای دیگر تا وادی سعادت ابدی. زلالِ دانستن و آموختن گوارای وجودتان.

روز پژوهش – هفته پژوهش

 نظر دهید »

اوریگامی چیست وفایده های آن برای کودکان کدامند؟

22 آذر 1396 توسط فرزانه پيش دار

اوریگامی یا Origami ؛ هنر ژاپنی خلق شکلهای گوناگون و زیبا از تا کردن کاغذ است که حاصل آن مجسمه های کاغذی است. کلمه ” اوری ” به زبان ژاپنی به معنی تا کردن و کلمه ” گامی” به معنی کاغذ است به همین دلیل اوریگامی به زبان فارسی به ” کاغذ و تا ” ترجمه شده است. در واقع اوریگامی / اریگامی همان کاردستی هایی است که فقط با تا کردن کاغذ درست می شوند و می تواند بسیار ساده و یا بسیار پیچیده باشد.

فواید اوریگامی آموزش مفاهیم اوریگامی برای کودکان مهد کودک و پیش دبستانی عمدتا بر آموزش مفاهیم پایه مانند اشکال هندسی و تقویت مهارت و ماهیچه های کوچک دست ها تاکید دارد، و مفهوم تقارن و چگونگی تبدیل یک شکل دو بعدی به سه بعدی به طور ضمنی به کودک آموزش داده می شود. این مفاهیم در عین سادگی پایه بسیاری از آموزشها از جمله ریاضیات، علوم مهندسی و تکنولوژی در سال های بعد محسوب می شود. تقویت تجسم سه بعدی درک فضایی و سه بعدی اجسام در اوریگامی تقویت می شود؛ به عنوان نمونه مفاهیمی که در طراحی سازه ها ی تلسکوپی و یا صندلی تا شو به کار می رود، همان مفهومی است که در ساخت اوریگامی از آن استفاده می شود. تقویت هوش کودک اوریگامی ترکیبی از هنر و علم است و به نوعی به هر دو نیمکره مغز مربوط می شود. ساخت اوریگامی به هر دو دست نیاز دارد به همین دلیل تمرین اوریگامی ورزش مغز محسوب می شود و با توانمند کردن هر دو نیم کرده مغر، به حل مسائل پیچیده کمک می کند.

اوریگامی در عین اینکه در پرورش هوش بچه ها مفید است، برای کودکان استثنایی و با بهره هوشی کم هم قابل استفاده است. بهبود صبر و پیگیری کودک اوریگامی به کودکان شکیبایی و صبر، پایداری و پیگیری و خلاقیت را یاد می دهد. با ساختن اوریگامی و تاکردن های پی در پی کاغذ طبق الگو و نقشه ، بچه ها یاد می گیرند که تا پایان مراحل ساخت، صبور باشند و کار را پیگیری کنند و به طور عملی درک می کنند که اشتباه کردن، فرایندی طبیعی در روند انجام کار است. تقویت تجسم هنری شباهت انتزاعی اشکال اوریگامی به واقعیت مانند شباهت انتزاعی اریگامی درنا و یا قو به درنا و یا قوی واقعی در طبیعت، باعث پرورش ذائقه بصری کودک می شود که مبنای هنر های زیبا و گرافیک است. پرورش خلاقیت کودک ساخت اوریگامی مانند بازی با لگو برای کودکان است و خلاقیت کودکان را پرورش می دهد. همان طوریکه که در ساخت یک قلعه با لگو، بلوک های لگو با الگوی خاصی کنارهم قرار می گیرند تا قلعه درست شود، در اوریگامی هم یک تکه کاغذ به دفعات و به شکلهای مختلف تا می شود تا شکل های مجسمه کاغذی به دست آید.

تقویت دقت و مهارت پیروی از دستور العمل ها برای ساخت مجسمه های کاغذی با روش اوریگامی، یک برگ کاغذ باید به صورت مرحله به مرحله و بدون امکان جهش یا حذف مرحله قبلی تا شود و لازم است از دستور العمل کار به دقت پیروی شود. این مهارتی است که در بسیاری از مراحل زندگی برای کودکان و بزرگسالان لازم است. تقویت تمرکز و کمک به مهار استرس اوریگامی می تواند به صورت یک فعالیت در تنهایی یا درجمع انجام شود و تا کردنها مکرر و تمرکز بر ساخت یک شکل مشخص؛ باعث رها شدن استرس و تنشهای روزانه می شود. تقویت مهارتهای اجتماعی همچنین اوریگامی می تواند به صورت یک فعالیت گروهی در جمع خانواده و با حضور اعضای خانواده و یا در کلاس درس انجام شود و باعث تقویت مهارت های اجتماعی کودکان و نزدیک شدن اعضای خانواده / کلاس درس شود. کمک به آموزش درس ریاضی آموزش مفاهیم هندسی و ریاضی مانند تبدیل شکل مربع به مثلث با یک تا، آموزش مفهوم تقارن و مسائل پیچیده تر تا سطح دانشگاه از طریق اوریگامی قابل آموزش است. اوریگامی به جذاب کردن تدریس درس ریاضی و هندسه کمک می کند. کمک به هماهنگی چشم ها و دستها در اوریگامی لازم است دست ها و چشمها با هماهنگی کامل با هم کار کنند و این یک مهارت مهم در دسته بزرگی از مهارت هاست از نواختن ساز گرفته تا رانندگی! و دست آخر؛ فعالیتی مثبت بدون نیاز به وسایل و امکانات خاص اوریگامی یک تفرح خوب است که به حداقل امکانات و فضا نیاز دارد و نتیجه کار به سرعت در قالب یک مجسمه کاغذی به دست می آید. به همین دلیل از قریب ۴ سال گذشته، تیم کودک سیتی از اولین وب سایتهای فارسی بود که به آموزش گسترده اوریگامی پرداخت و با گردآوری آموزشهای اوریگامی سطح آسان برای بچه ها، امکان استفاده کودکان میهنمان را از منابع آموزش اوریگامی فراهم آورد. تا کنون بیش از ۳۰ نوع مختلف اوریگامی به صورت تصویری و ویدئویی در کودک سیتی آموزش داده شده است . سایت کودک سیتی هر گونه کپی برداری در نشریات و سایتهای اینترنتی فقط با ذکر نام و لینک سایت کودک سیتی مجاز است.

 

 نظر دهید »

جمکران حرفها دارد

22 آذر 1396 توسط فرزانه پيش دار

مسجد مقدس جمکران در نزدیکى شهر مقدس قم واقع شده و همواره پذیراى زائرینى از نقاط مختلف ایران و جهان است. این مکان مقدس، تحت توجهات خاصه حضرت مهدی(عج) قرار دارد و آن حضرت از شیعیانشان خواسته‌اند که به این مکان مقدس روى آورند، چرا که این مکان، داراى زمین شریفى است و حق‌تعالی آن را از زمین‌های دیگر برگزیده است.

‏شیخ صدوق در کتاب ‌«مونس الحزین فی معرفه الحق و الیقین» و در روایت مشهوری که به‌نظر می‌آید تنها سند موجود و معتبر برای ساخت این مسجد باشد، آورده است: «شیخ حسن‌بن مثله جمکرانی گوید: من شب سه شنبه، ۱۷ ماه مبارک رمضان سال ۳۷۳ ق در خانه خود خوابیده بودم که ناگاه جماعتی از مردم به در خانه من آمدند و مرا از خواب بیدار کردند و گفتند: برخیز و مولای خود، مهدی(ع) را اجابت کن که تو را طلب کرده است.

آنها مرا به محلی که اکنون مسجد جمکران است آوردند، چون نیک نگاه کردم، تختی دیدم که فرشی نیکو بر آن تخت گسترده شده، جوانی 30 ساله بر آن تخت تکیه بر بالش کرده و پیرمردی هم نزد او نشسته است، آن پیر، خضر نبی(ع) بود که مرا امر به نشستن کرد، حضرت مهدی(عج) مرا به نام خودم خواند و فرمود: برو به حسن مسلم (که در این زمین کشاورزی می‌کند) بگو، این زمین شریفی است و حق‌تعالی آن را از زمین‌های دیگر برگزیده است و دیگر نباید در آن کشاورزی کند. عرض کردم: یا سیدی و مولای! لازم است که من دلیل و نشانه‌ای داشته باشم و‌گرنه مردم حرف مرا قبول نمی‌کنند.

امام فرمود: تو برو و آن رسالت را انجام بده، ما نشانه‌هایی برای آن قرار می‌دهیم، و همچنین نزد سید ابوالحسن‌الرضا (یکی از علمای قم ) برو و به او بگو حسن‌بن مسلم را احضار کند و سود چند ساله را که از زمین به دست آورده است، وصول کند و با آن پول در این زمین مسجدی بنا کند. به مردم بگو به این مکان رغبت کنند و آن‌را عزیز دارند و چهار رکعت نماز در آن گذارند.
آنگاه امام(عج) فرمودند: هر که این دو رکعت نماز را در این مکان (مسجد جمکران) بخواند مانند آن است که دو رکعت نماز در کعبه خوانده باشد.

چون به راه افتادم، چند قدمی هنوز نرفته بودم که دوباره مرا باز خواندند و فرمودند: بزی در گله جعفر کاشانی است، آن‌را خریداری کن و بدین مکان بیاور و آن‌را بکش و بین بیماران انفاق کن، هر بیمار و مریضی که از گوشت آن بخورد، حق‌تعالی او را شفا دهد.
حسن‌بن مثله جمکرانی می‌گوید: من به خانه بازگشتم و تمام شب را در اندیشه بودم، تا اینکه نماز صبح را خوانده و به سراغ «علی المنذر» رفتم و ماجرای شب گذشته را برای او نقل کردم و با او به همان مکان شب گذشته رفتیم، و در آنجا زنجیرهایی را دیدیم که طبق فرموده امام علیه‌السلام، حدود بنای مسجد را نشان می‌داد.

سپس به قم نزد سید ابوالحسن رضا رفتیم و چون به در خانه او رسیدیم، خادم او گفت: آیا تو از جمکران هستی؟ به او گفتم: بلی! خادم گفت: سید از سحر در انتظار توست. آنگاه به درون خانه رفتیم و سید مرا گرامی داشت و گفت: ای حسن‌بن مثله! من در خواب بودم که شخصی به من گفت: حسن‌بن مثله، از جمکران نزد تو می‌آید، هر چه او گوید، تصدیق کن و به قول او اعتماد نما، که سخن او سخن ماست و قول او را رد نکن.

از هنگام بیدار شدن تا این ساعت منتظر تو بودم، آنگاه من ماجرای شب گذشته را برای وی تعریف کردم، سید بلافاصله فرمود تا اسب‌ها را زین نهادند و بیرون آوردند و سوار شدیم، چون به نزدیک روستای جمکران رسیدیم، گله جعفر کاشانی را دیدیم، آن بز از پس همه گوسفندان می‌آمد، چون به میان گله رفتم، همین‌که بز مرا دید به طرف من دوید، جعفر سوگند یاد کرد که این بز در گله من نبوده و تاکنون آنرا ندیده بودم، به هر حال آن بز را به محل مسجد آورده و آن را ذبح کرده و هر بیماری که گوشت آن‌را تناول کرد، با عنایت خداوند تبارک و تعالی و حضرت بقیه‌الله ارواحنا فداه شفا یافت. ابوالحسن رضا، حسن مسلم را احضار کرده و منافع زمین را از او گرفت و مسجد جمکران را بنا کرد و آن را با چوب پوشانید. سپس زنجیرها و میخ‌ها را با خود به قم برد و در خانه خود گذاشت، هر بیمار و دردمندی که خود را به آن زنجیرها می‌مالید، خدای‌تعالی او را شفای عاجل[سریع] می‌فرمود، پس از فوت سید ابوالحسن، آن زنجیرها ناپدید شد و دیگر کسی آنها را ندید…»

چاپ نخست کتاب «مسجد جمکران المقدس»

 

 نظر دهید »

مهربانی ساده است...

22 آذر 1396 توسط فرزانه پيش دار

هم چون هوایی که تنفس میکنیم ،
عشق خدا هم در اطراف ما در حال گردش است …

با لمس هر آنچه روی زمین است ،
خدا را احساس میکنم …

در زیبایی دانه های برف که آرام بر زمین فرود می آید ،
می توان عمق خلاقیت دستان خدا را دید …

پیش از هر چیز بر دانش خدا اعتماد کن ،
تا عظیم ترین ثروت جهان یعنی “خوشبختی” را به دست آوری …

پروردگار سوگند به حمایت از ما خورده ،
پس در هر درد و رنج “پـنـاهـگـاهِ” ماست …


“هلن استاینر رایس

 

 

 نظر دهید »

خدا همینجاست...کنار تو

22 آذر 1396 توسط فرزانه پيش دار

هم چون هوایی که تنفس میکنیم ،
عشق خدا هم در اطراف ما در حال گردش است …

با لمس هر آنچه روی زمین است ،
خدا را احساس میکنم …

در زیبایی دانه های برف که آرام بر زمین فرود می آید ،
می توان عمق خلاقیت دستان خدا را دید …

پیش از هر چیز بر دانش خدا اعتماد کن ،
تا عظیم ترین ثروت جهان یعنی “خوشبختی” را به دست آوری …

پروردگار سوگند به حمایت از ما خورده ،
پس در هر درد و رنج “پـنـاهـگـاهِ” ماست …


“هلن استاینر رایس

 

 نظر دهید »

حدیث نماز

08 آبان 1396 توسط فرزانه پيش دار

حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله):

۱٫ الصَّلاة مِعرَاجُ المُؤمِن
نماز، معراج مؤمن است.


کشف الاسرار، ج ۲، ص ۶۷۶ 

 نظر دهید »
خرداد 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

مهدی زهرا (عج)

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس